Tänk på detta när du försäkrar cykeln i vår

Pressmeddelande 2010-05-18

Förra året anmäldes 67 000 cykelstölder i hela landet. Endast 2% av dessa brott klaras upp, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Hur du har försäkrat cykeln är därmed nästan alltid avgörande för hur stölden drabbar dig ekonomiskt. Insplanet har samlat fakta och goda råd om hur du bäst försäkrar familjens cyklar.

Cykel ingår i hemförsäkringens grundskydd, och behöver normalt inte försäkras separat. Det som främst skiljer sig åt mellan hemförsäkringar i olika försäkringsbolag är det maximala ersättningsbeloppet. Man bör därför vara uppmärksam på var man har sin försäkring, så att hela cykelvärdet kan ersättas om cykeln stjäls eller skadas. Cykel är ett avskilt moment i hemförsäkringen och har särskilda regler. Exempelvis omfattas vanligen inte cykel av allrisk/”drulle”-momentet vid stöld, om man varit oaktsam.

Kolla din självrisk
Självrisken vid cykelstöld är vanligen hemförsäkringens grundsjälvrisk, men i vissa fall kan självrisken vara en procentsats av cykelns värde. Några enstaka försäkringsbolag erbjuder, ofta i samarbete med cykelhandlare, självriskförsäkring vid cykelstöld. Självrisken ersätter hemförsäkringens självrisk. Den faktiska självrisken reduceras då för försäkringstagaren till noll eller någon enstaka hundralapp vid stöld. Självriskförsäkringen kan ingå vid köp av ny cykel, och gäller några månader eller upp till ett år. Därefter kan man ofta förlänga självriskreduceringen till en kostnad av någon eller några hundralappar per år.

Så ersätter försäkringen
Den faktiska ersättningen från försäkringen om cykeln stulits baseras vanligen på cykelns nyvärde minus åldersavdrag. Åldersavdraget anges i försäkringsvillkoret. De första 1-2 åren sker vanligen inget åldersavdrag, då får man ut en helt ny cykel. I andra fall kan försäkringsbolaget undersöka värdet på den aktuella cykelmodellen på andrahandsmarknaden, och basera ersättningen på ett genomsnittligt värde. Äger man en riktigt dyr cykel som inte ryms inom hemförsäkringens maxbelopp, typ en tävlingscykel, så kan den ibland försäkras till sitt fulla värde via cykelklubbar.

Särskilda krav måste vara uppfyllda
Det finns en del särskilda krav för att försäkringen ska gälla vid stöld av cykel, kraven gäller framför allt det fysiska stöldskyddet. Samtliga försäkringsbolag kräver att cykeln måste vara låst med godkänt lås för att cykelförsäkringen ska gälla. Vanligen hänvisar man till Svenska Stöldskyddsföreningens klassningar av bland annat cykellås.

Låskravet gäller även i låsta utrymmen som flera har tillgång till, till exempel ett cykelrum. Om cykeln är låst i ett utrymme som endast ägaren har tillgång till, till exempel hemmet, behöver cykeln vanligen inte vara låst. Särskilda regler kan dock gälla för källarförråd, kolla med just ditt försäkringsbolag vad som gäller.

Några goda råd
* Genom stöldskyddsmärkning kan man få tillbaka sin stulna cykel om den inkommer som hittegods till polisen. Exempel på leverantörer som stöldmärker cyklar är SSF och SmartSafety.
* Man kan ta några aktuella bilder på cykeln som visar vilket skick den är i, om man hamnar i en diskussion om värdering med ett försäkringsbolag.
* Har din cykel redan blivit stulen? Glöm inte att kontrollera med Polisen om cykeln kommit tillrätta de närmaste veckorna efter att en cykel försvunnit. I vissa fall har cykeln endast använts för transport, tillgrepp som det då heter, och kan ha lämnats övergiven och bli upphittad.

Bifogat detta meddelande finns en jämförelse av självrisker och maxersättningsbelopp hos olika svenska försäkringsbolag.

För mer information kontakta:
Erik Lif, informationschef Insplanet. Tel 08 51 000 062 eller 0704 386828.

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34 Tel: 08-510 000 00
Box 26 000 Fax: 08-510 000 01