Så mycket förlorar du på ett dåligt elavtal

Pressmeddelande 2011-09-30

Har du ett dyrt så kallat tillsvidareavtal hos ditt elnätsbolag? Du är inte ensam, omkring en miljon elköpare har fortfarande inte gjort ett aktivt val enligt Energimarknadsinspektionen. Insplanet har jämfört fast, rörligt och tillsvidarepris på el och kan visa hur mycket pengar du kan förlora – eller spara.

- En normal villaägare som byter från ett tillsvidareavtal till ett bundet ettårsavtal sparar minst 4 000 kr på ett år om priserna rör sig som tidigare år, säger Lucas Lundin på Insplanets eltjänst.

Enligt uppgifter från Energimarknadsinspektionen i september fanns det fortfarande ungefär en miljon hushåll som hade avtalstypen tillsvidareavtal, alltså det avtal man får av sitt elnätsbolag om man inte gör ett aktivt val av el.

- Med förra vinterns höga elpriser i ryggen kunde man trott att fler konsumenter gjort ett aktivt val. Men antalet tillsvidareavtal tycks ligga kvar på höga nivåer. Ändå är elavtalet bland det enklaste du kan jämföra och byta i hela din privatekonomi, säger Lucas Lundin.

I Insplanets elprisjämförelse jämförs tillsvidareavtalen för de tre största elnätsbolagen med priset för deras rörliga och bundna avtal.

Prisjämförelse avtalstyper  Elhandel
Källa: Insplanet, v.39 2011

(Årskostnader) Tillsvidare*  Rörligt*  Bundet 1år    Besparing**
Fortum
Lägenhet (2 000 kWh) 3 128 kr 2 176 kr 2 508 kr    620 kr
Villa (20 000 kWh)  27 440 kr 18 960 kr 21 940 kr    5 500 kr
Vattenfall
Lägenhet (2 000 kWh) 2 840 kr 2 182 kr 2 425 kr    415 kr
Villa (20 000 kWh)  25 160 kr 18 580 kr 21 010 kr    4 150 kr
E.on
Lägenhet (2 000 kWh) 3 050 kr 2 204 kr  2 470 kr    580 kr
Villa (20 000 kWh)  27 340 kr 18 936 kr 21 596 kr    5 744 kr

* Priserna varierar med spotpriset på el.

** Besparingen avser den som byter från ett tillsvidareavtal med dagens priser, till ett ettårigt bundet avtal.

- Precis som det rörliga priset varierar tillsvidarepriset över året. Prisskillnaden mellan tillsvidarepris och fast pris kommer snarast öka ännu mer i vinter, om det följer mönstret från tidigare år, säger Lucas Lundin.

Hos Insplanets eltjänst kan du kostnadsfritt jämföra och byta elavtal. Insplanets eltjänst kräver endast uppgifter som du har i huvudet. Uppgifter om din elanläggning hämtas automatiskt liksom hela bytet av elhandelsbolag, när du väl hittat ett bättre avtal och bestämt dig. Du riskerar inte ett glapp i din eltillgång.

För mer information, kontakta:
Lucas Lundin, ansvarig för Insplanets eltjänst
Tel. 0736 875512, lucas.lundin@insplanet.se

Insplanet är Sveriges ledande förmedlare av försäkringar, lån och elavtal till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom Insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom privatekonomi. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34