DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN
1 JANUARI – 30 JUNI 2016

Pressmeddelande 2016-08-25

Denna information är sådan information som Insplanet AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 augusti 2016 kl. 08:30 CET.

Nyförsäljningsintäkterna i våra två affärsområden, Försäkring och Personal Finance, ökade totalt med 14 procent under det andra kvartalet. Rörelseresultatet hålls tillbaka av ökade investeringar i varumärkesbyggande aktiviteter och affärsutveckling av nya tjänster kring bilen.

Konsolidering av Motormäklaren
Den 4 april 2016 förvärvade Insplanet 52 procent av aktierna i Swedish Motor Advisors AB ("Motormäklaren"). Motormäklaren konsolideras i Insplanets koncernredovisning enligt fullständig konsolidering (100 %) från och med detta datum.

Andra kvartalet
  • Intäkterna uppgick till 23,4 (20,3) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 15 procent. Den organiska tillväxten (exkl. förvärv) uppgick till 10 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,6 (3,0) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om 7 (15) procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,3 (2,3) MSEK, varav minoritetsandelen uppgår till -0,1 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,10 (0,17) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4,1 (6,3) MSEK.
  • Nyförsäljningsintäkterna i våra två affärsområden, Försäkring och Personal Finance, uppgick till 20,4 (17,9) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 14 procent. Förnyelseintäkterna uppgick till 1,9 (2,4) MSEK.
  • Förvärvet och konsolideringen av Motormäklaren har påverkat intäkterna med 1,1 MSEK, rörelseresultatet med -0,4 MSEK och resultatet efter skatt med -0,3 MSEK.
Januari till juni
  • Intäkterna uppgick till 44,9 (40,0) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 12 procent. Den organiska tillväxten (exkl. förvärv) uppgick till 9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 3,1 (5,3) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om 7 (13) procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 2,4 (4,2) MSEK, varav minoritetsandelen uppgår till -0,1 MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,19 (0,31) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4,8 (7,8) MSEK.
  • Nyförsäljningsintäkterna i våra två affärsområden, Försäkring och Personal Finance, uppgick till 40,4 (36,3) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 11 procent. Förnyelseintäkterna uppgick till 3,4 (3,7) MSEK.

För fullständig rapport se bifogad fil.   Ladda ned »

Tomas Jonson
förnamn.efternamn[at]insplanet.com

Insplanet är en av Sveriges ledande förmedlare av försäkringar till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster, Insplanet.com. Under varumärket MyLoan erbjuds även jämförelse- och förmedlingstjänster av privatlån och andra privatekonomiska produkter. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Mangold är Insplanets certified adviser.

Org.nr. 556567-6227
Grev Turegatan 5