Priserna sjunker på bilförsäkringar

Pressmeddelande 2010-10-04

Under sommaren sjönk priserna på bilförsäkring med 4,4%. Samtidigt blir det allt dyrare med boendeförsäkringar, både hem- och villaförsäkringar fortsätter att stiga i pris. Det visar Insplanets Försäkringsprisbarometer för tredje kvartalet.

Att bilförsäkringar blir billigare är ett trendbrott, fram till halvårsskiftet låg priserna i princip stilla.

- För många bilägare är det bara att tacka och ta emot när det blir billigare. Men man ska komma ihåg att det bara är erbjudanden för nya kunder som sänkts. Den som ligger kvar i sitt gamla bolag kan inte räkna med rabatt, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

I motsatt riktning går priserna på boendeförsäkring. Priserna på hem- och villaförsäkringar stiger nu för tredje kvartalet i följd. Försäkringsförbundets statistik över anmälda skador på hem, villa och fritidshus visar på ökat antal anmälda skador sedan vintern.

- En del försäkringsbolag har sagt att skadorna från den senaste vinterns hårda kyla inte har höjt försäkringspremierna. Men någonting måste det vara som orsakat höjningarna, för priserna på boendeförsäkringar har fortsatt att stiga under hela året, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

Även prisvidden ökar på boendeförsäkringar, det vill säga skillnaden mellan de billigaste och de dyraste erbjudandena. Särskilt tydligt är det för villaförsäkringar, där prisspridningen ökat kraftigt under det senaste kvartalet.

Insplanets Försäkringsprisbarometer, Tredje kvartalet 2010

Billigast Förändring Kvartal Helår
Bilförsäkring, samtliga 5 211 kr -4,4% -6,5%
(Bil) Trafikförsäkring 2 654 kr -2,9% -4,5%
(Bil) Halvförsäkring 3 711 kr -5,3% -6,9%
(Bil) Helförsäkring 6 568 kr -9,1% -9,1%
Hemförsäkring 1 224 kr +3,0% +15,7%
Villa/Villahemförsäkring 3 886 kr +5,3% +10,5%

Dyrast Förändring Prisvidd, Kvartal
Bilförsäkring, samtliga 11 254 kr +3,2%
Hemförsäkring 2 490 kr -1,9%
Villa/Villahemförsäkring 6 878 kr +19,6%

Om Insplanets Försäkringsprisbarometer

Försäkringsprisbarometern grundar sig på samtliga prisfrågor som genomförs på www.insplanet.com. Det lägsta respektive det högsta priserbjudandet för varje förfrågan sparas. Prisbarometern redovisar medelvärden av de sparade lägsta- respektive högstapriserna. Prisvidd avser differensen mellan genomsnittliga lägstapriser respektive högstapriser. Prisförändringar är ej inflationsjusterade. För att jämföra vad en enskild försäkring skulle kosta hos olika försäkringsbolag, använd den kostnadsfria jämförelsetjänsten på www.insplanet.com.

För mer information kontakta:
Erik Lif, informationschef Insplanet. Tel 0704 386828.
erik.lif[at]insplanet.se

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34