Prispress på försäkringar

Pressmeddelande 2010-01-12

Lägstapriserna för bilförsäkring sjönk med 7% under det senaste kvartalet. Boendeförsäkringar för hus och hem har sjunkit med 10% i pris över en ettårsperiod. Det visar Insplanets Försäkringsprisbarometer för sista kvartalet 2009.

”En bilförsäkring kan man i genomsnitt hitta 400 kronor billigare idag jämfört med i början av hösten. Den sänkningen kommer utöver den besparing många kan göra bara genom att byta försäkringsbolag. Beloppen man kan spara genom att jämföra sina försäkringar har ökat”, säger Erik Lif, informationschef på försäkringsförmedlaren Insplanet.

”Bilförsäkring är en av de utgifter som känns mest i plånboken. Därför är det förstås glädjande att se att priserna sjunkit märkbart på sista tiden, även om bilförsäkring har blivit något dyrare om vi tittar ett helt år tillbaka. Det var framförallt trafikförsäkringen som blev dyrare under 2009. Har vi tur kan dock priserna vara på väg att sjunka tillbaka ytterligare i år”, fortsätter Erik Lif.

Försäkringsprisbarometern för sista kvartalet 2009:

Genomsnittliga lägstapriser Kv4 år 2009 * Sedan kv3 2009 * Förändring helår

Bilförsäkring, samtliga 5 195 kr -6.8% +4.4%

(Bil) Trafikförsäkring 2 668 kr -4.0% +8.8%
(Bil) Halvförsäkring 3 720 kr -6.7% +0.9%
(Bil) Helförsäkring 6 650 kr -8.0% +4.7%

Hemförsäkring 1 102 kr +4.2% -8.6%
Villaförsäkring 3 428 kr -2.5% -9.9%

Boendeförsäkring har sjunkit i pris nästan samtliga kvartal under 2009. Undantaget är hemförsäkring där priserna steg något under sista kvartalet. I ett helårsperspektiv har de genomsnittliga lägstapriserna på hemförsäkring har fallit med 8,8%, och på villaförsäkring med 9,9%.

”En hemförsäkring ska kan man idag kunna hitta någon hundralapp billigare än för ett år sedan. För en villaförsäkring har det i snitt blivit hela 400 kronor billigare. Trenden mot billigare boendeförsäkringar har varit tydlig det senaste året, och det är bara att hoppas att den fortsätter”, säger Erik Lif.

För mer information kontakta:
Erik Lif, informationschef Insplanet.
Tel 08 51 000 062 eller 0704 386828.
erik.lif@insplanet.com

Om Insplanets Försäkringsprisbarometer
Försäkringsprisbarometern grundar sig på samtliga prisfrågor som genomförs på www.insplanet.com. Prismotorn tar fram ett antal försäkringserbjudanden per förfrågan. Det lägsta priserbjudandet för varje förfrågan sparas. Prisbarometern redovisar medelvärdet av de sparade lägstapriserna, uppdelade för olika försäkringstyper. Redovisade prisförändringar är ej inflationsjusterade.

De prisgrundande faktorerna för en enskild försäkring är många. Att en enskild försäkring kostar mer eller mindre än medelvärdet behöver inte betyda att just den försäkringen är vare sig dyr eller billig. För att jämföra vad en enskild försäkring skulle kosta hos olika försäkringsbolag, använd den kostnadsfria jämförelsetjänsten på www.insplanet.com.

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2008 förmedlade Insplanet 74 000 försäkringar med en premievolym på 243 MSEK. Insplanets affärsidé är att erbjuda privatpersoner den bästa tjänsten för att jämföra och köpa försäkring. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34