Ny prisbarometer för försäkringar

Pressmeddelande 2009-01-14

Insplanet lanserar en Försäkringsprisbarometer för ett antal vanliga konsumentförsäkringar. Genom detta vill Insplanet ge en bättre möjlighet att följa utvecklingen av prisnivån på privatförsäkringar, som kan utgöra en betydande del av hushållsbudgeten. Prisbarometern visar genomsnittet av de lägsta erbjudna försäkringspriserna I Insplanets prisjämförelser på internet.

”Prisbarometern följer försäkringsprisernas utveckling, sett i ett perspektiv av det lägsta priset som erbjuds mellan konkurrerande försäkringsbolag. Prisaspekten är viktig för de flesta försäkringsköpare.” säger Erik Lif, Informationschef på Insplanet.

Insplanets Försäkringsprisbarometer grundar sig på samtliga prisförfrågningar som genomförts i Insplanets nätbaserade, publika prisberäkningsmotor under angivna tidsperioder. Beräkningsmotorn tar fram upp till tio försäkringserbjudanden per förfrågan. Det lägsta priserbjudandet för varje förfrågan sparas till prisbarometern, som sedan redovisar medelvärdet av lägstapriserna, uppdelade för olika försäkringstyper.

Nedan visas Försäkringsprisbarometern för fjärde kvartalet 2008. De genomsnittliga lägstapriserna är beräknade på fler än 90 000 prisberäkningar som genomfördes under perioden.

Genomsnittliga lägstapriser, Kvartal 4 år 2008:
(Bil) Trafikförsäkring 2 453 kr
(Bil) Halvförsäkring 3 688 kr
(Bil) Helförsäkring 6 349 kr
Hemförsäkring 1 206 kr
Villa/Villahemförsäkring 3 806 kr

De prisgrundande faktorerna för en enskild försäkring är många. Att en enskild försäkring kostar mer eller mindre än medelvärdet behöver inte betyda att just den försäkringen är vare sig dyr eller billig. För att jämföra vad en enskild försäkring skulle kosta hos olika försäkringsbolag, använd den kostnadsfria jämförelsetjänsten på www.insplanet.com.

”Varje enskild försäkring är förstås unik, ett genomsnitt säger inte allt. Man måste göra en individuell prisberäkning för att se hur just sin egen försäkring står sig, och jämföra mellan olika bolag.”, säger Erik Lif.

Framtida statistik, inklusive förändringar mot tidigare perioder, kommer att publiceras löpande.

För mer information kontakta:
Erik Lif, Informationschef +46 (0)8-51 000 062 eller +46 (0)704 386828.
erik.lif@insplanet.com

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2007 tecknade Insplanet 84 000 försäkringar med en premievolym på 302 MSEK. Insplanets affärsidé är att hitta, jämföra och erbjuda rätt försäkring till rätt pris utifrån våra kunders unika behov och önskemål. Fler än 1 000 personer om dagen får hjälp att se över sina försäkringar. Insplanets aktie är noterad på First North. HQ Bank är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34 Tel: 08-510 000 00
Box 26 000 Fax: 08-510 000 01