SUCCÉ FÖR ONLINEPRISJÄMFÖRELSE PÅ FÖRSÄKRING

Pressmeddelande 2007-11-26

Sedan Insplanet införde onlinepriser på bilförsäkring, först i samarbete med Pricerunner och därefter på den egna sajten och för alla partners, har intresset för prisjämförelser av försäkring på nätet skjutit i höjden.

”Vi har inte gjort någon särskild marknadsföring för detta när vi införde det, ändå såg vi en ökning i intresse med 25% i princip över en natt. När vi utvecklar sådana här funktioner tas det emot med ett spontant ökande intresse väldigt snabbt. Vad vi ser är en utveckling som följer föregångsländer som USA och England. Där handlas allt fler privatförsäkringar över nätet idag, och prisjämförelser online är något kunderna kräver.”, säger Erik Lif, Informationschef på Insplanet.

”Det är inte svårt att förstå varför det är så. Intervallen mellan dyrast och billigast bland försäkringsbolagen är fortfarande tusentals kronor på bilförsäkring. För mer speciella bilar eller yngre förare är skillnaderna ofta ännu större.”, fortsätter Erik Lif.

Några exempel på prisjämförelser på bilförsäkring*:

HYUNDAI ATOS PRIME GLS
Auro 6636 kr, Moderna Försäkringar 4337 kr, Tennant 3137 kr, If... 5993 kr, Sveland 4360 kr,
Största prisskillnad: 3499 kr

VOLVO L + V70
Auro 2740 kr, SalusAnsvar 3859 kr, Sveland 3396 kr, Moderna Försäkringar 2811 kr, Tennant 1959 kr,
Största prisskillnad: 1900 kr

TOYOTA AVENSIS
Auro 3728 kr, Moderna Försäkringar 4213 kr, Sveland 3153 kr, Länsförsäkringar 7527 kr, If... 5140 kr
Största prisskillnad: 4374 kr

AUDI A4 AVANT 1,8T
Auro 3758 kr, Moderna Försäkringar 4553 kr, Sveland 3816 kr, Länsförsäkringar 7888 kr, If... 6028 kr
Största prisskillnad: 4130 kr

* Premien är förutom bilen även beroende av försäkringstagare och andra faktorer. Det är samma försäkringsgrundande uppgifter per jämförd bil.

I samband med onlinepriser har Insplanets webbplats byggts om för att göra den mer informativ och bättre svara upp mot kundernas önskemål. Mer innehåll och fler funktioner är en enkel sammanfattning av förändringen.

”Våra kunder har lika många frågor om försäkring även om de får prisjämförelser snabbt. Våra förmedlare har mer än någonsin att göra med att ge råd om hela familjens försäkringsbehov”, avslutar Erik Lif.

För mer information kontakta:
Erik Lif, Informationschef +46 (0)8-51 000 062 eller +46 (0)704 386828.

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). 2006 tecknade Insplanet 69 000 försäkringar med en premievolym på 268 MSEK. Insplanets affärsidé är att hitta, jämföra och erbjuda rätt försäkring till rätt pris utifrån våra kunders unika behov och önskemål. Nästan 1 000 personer om dagen får hjälp att se över sina försäkringar. Varannan person som jämför försäkring hos Insplanet sparar pengar. Sedan starten 1999 har Insplanet hjälpt mer än 500 000 kunder. Insplanets aktie är noterad på First North. HQ Bank är Insplanets certified adviser.

Grevgatan 34
Org.nr. 556567-6227