Ovädret fortsätter – flera försäkringstips i snökaoset

Pressmeddelande 2006-11-01

I förra veckan nådde inte snön hela Sverige . Ovädret fortsätter och snön kommer nu att breda ut sig över större delarna av Sverige. SMHI utfärdar återigen varningar. Det är lätt att glömma byta till vinterdäck i tid, eller inte vara förberedd på blötsnön som tynger på tak eller balkonger. Här kommer några flera försäkringstips i snökaoset.

Personskador
Barn är försäkrade under skoltid och i vissa kommuner även på fritiden, men på många håll gäller inte någon försäkring när barnen leker efter skolan och ramlar eller halkar i snön. Där gäller det att följa upp villkoren och vad som gäller i er hemkommun.

Vuxna är inte automatiskt skyddade i en hemförsäkring vid personskada till följd av halka eller andra skador i snön. Det bästa skyddet är en individuell olycksfallsförsäkring. Försäkringskassan ersätter 80 % av inkomstbortfallet under 29 dagar. Därefter tillhandahåller några få försäkringsbolag en ersättning för de övriga 20 %. Hur ser din olycksfallsförsäkring ut? Eller har du något försäkringsskydd alls?

Bilar
På bilar gäller skydd mot snöras endast om det finns en vagnskadeförsäkring, vilket omfattas av en helförsäkring. Bilar med enbart trafikförsäkring och halvförsäkring står således oskyddade vid tunga ras från byggnader nära en parkering, eller när den blir översnöad.

Villa-/Fritidshusförsäkringar
För Villa gäller din villaförsäkring vid skador för snötryck så länge du följer normala aktsamhetskrav. Det gäller också oftast om du har en fritidshusförsäkring. En rekommendation är att ta reda på vad som gäller för din försäkring vid snötrycksskador på ditt fritidshus. Frysskador på varmvattenberedare ersätts inte i normalfallen. Det är därför alltid viktigt att tömma rören på vatten innan stängning för vintern.

Aktsamhetskraven gäller alltid gällande snöskador. Försäkringstagaren och den som äger ett försäkrat objekt är skyldig att minimera risker för snöskada. Det kan innebära att röja snön från taket så att det inte blir liggande för länge, att se till att hängrännor och stuprör är monterade och leder bort smältvatten ordentligt, och att andra skäliga åtgärder genomförs.

Båtar
I en båtförsäkring gäller att ägaren måste skydda båten fysiskt för vinterpåverkan som is, frost och snö. Försäkringen ersätter inga snö- eller isskador. Snötrycksskador på småbåtar täcks varken genom den vanliga villa/hemförsäkringen eller genom småbåtstillägget. Ägaren är alltså skyldig att se till att båten ligger skyddad under kapell eller tak

Vänd er till er försäkringsrådgivare och ta reda på vad som gäller just er försäkring. Hos Insplanet finns möjligheten att jämföra mellan flera alternativ.

Om Insplanet AB

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). 2005 tecknade Insplanet 47 000 försäkringar med en premievolym på 175 MSEK. Insplanets affärsidé är att hitta, jämföra och erbjuda rätt försäkring till rätt pris utifrån våra kunders unika behov och önskemål. Nästan 1 000 personer om dagen får hjälp att se över sina försäkringar. Sedan starten 1999 har Insplanet redan hunnit hjälpa mer än 430 000 kunder.