Insplanet lanserar ny försäkringstjänst

Pressmeddelande 2006-10-06

Idag lanserar Insplanet en reseförsäkringstjänst i samarbete med Gouda Reseförsäkring, Global Reseskydd och Nord Reseskydd. Ambitionen med den nya tjänsten är att ge Insplanets kunder möjligheten att hitta rätt reseförsäkring till rätt pris och samtidigt skapa Sveriges största samlingsplats för separata och kompletterande reseförsäkringar. "Vi tar ett steg närmare vår vision att bli ett fullsortiments varuhus för privata försäkringar på nätet", säger Peter Lundén försäljningschef på Insplanet.

Insplanet får dagligen ett 1000-tal offertförfrågningar rörande boende-, bil-, båt- och personförsäkringar. Varje kundkontakt följs upp med ett samtal från Insplanets rådgivare. I dessa kundkontakter har det länge upplevts finnas ett behov av reseförsäkringar. Samarbetet innebär att kunder på ett samlat ställe kan ta del av olika reseförsäkringsalternativ men också få hjälp i en köpguide för att hitta det alternativ som bäst uppfyller det unika behovet och önskemålet. Kunderna kan sedan direkt klicka sig vidare till ett specifikt reseförsäkringsbolag och teckna sin försäkring.

Tjänsten kommer att marknadsföras i telefonsamtal mot kunder, i en egen kategori på Insplanets hemsida, genom andra samarbetspartners samt via medlemsutskick mot befintliga kunder.

"Insplanets satsning på reseförsäkring blir intressant att följa då de kommer in som en ny aktör i processen. Reseförsäkringar brukar säljas till kunden på resebyrån, men Insplanets fördel är ju att de är experter på försäkring, och Insplanets kunder är vana att vända sig till dem för att få råd och vägledning kring sina försäkringar", säger Magnus Selberg på Gouda Reseförsäkring.

Om Insplanet AB

Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). 2005 tecknade Insplanet 47 000 försäkringar med en premievolym på 175 MSEK. Insplanets affärsidé är att hitta, jämföra och erbjuda rätt försäkring till rätt pris utifrån våra kunders unika behov och önskemål. Nästan 1 000 personer om dagen får hjälp att se över sina försäkringar. Varannan person sparar pengar genom att jämföra sina försäkringar hos Insplanet. Sedan starten 1999 har Insplanet redan hunnit hjälpa 430 000 kunder.